Ruukkigolf on kiinnostava yhteisö – Bruksgolf är en intressant sammanslutning
Toivottavasti tästäkin kesästä tulee meille kaikille yhtä hieno kuin viime kausikin oli! Meillä Ruukissa viime vuosi oli hyvä, vaikkakin kausi alkoi epävarmoissa merkeissä ja erilaisten rajoitusten sävyttäminä. Välillä jopa mietittiin voiko golfia pelata ollenkaan. Ulkoilmalajina golfin pelaaminen osoittautui kuitenkin turvalliseksi liikuntamuodoksi, joka aiheuttikin lajille aivan uuden nosteen.
Ruukkigolf on kiinnostava yhteisö
Kenttien lähtöaikavarukset täyttyivät ja lajin pariin on tullut paljon uusia harrastajia. Ruukkigolf ry on yksi Raaseporin suurimpia urheiluseuroja ja samalla koko yhteisömme yli 1000 jäsenellään on herättänyt kiinnostusta myös uusissa yhteistyökumppaneissa. Kaikki golfkentät ovat nauttineet samasta nosteesta, mutta näin ruukkilaisen silmin katsottuna olemme mielestäni pärjänneet hieman paremmin kuin meidän naapurimme. Samalla täytyy muistaa että haasteitakin on edelleen ja tulee aina olemaan!
Tarkastellessani viime vuotta tulee mieleen että pitikö tulla tällainen pandemia, joka sai aikaan golfharrastuksen uuden tulemisen. Vai oliko aika muutenkin kypsä golfin uudelle nousulle?
Markkinointipanostukset tuottavat satoa
Ruukkigolfissa panostettiin vuosina 2018, 2019 ja 2020 markkinointiin Ninan johdolla aikaisempaa enemmän. Vuoden 2019 aikana oli green fee myynnissä nähtävissä hienoista parannusta vuoteen 2018 verrattuna. Vuoden 2019 tulos painui kuitenkin hieman tappiolliseksi.
Vuoden 2020 alussa tunnelmat olivat odottavat. Markkinointiin oli panostettu kaksi vuotta, kuluja oli leikattu, kentän kastelujärjestelmään oli tehty välttämättömät parannukset ja yhtiövastiketta oli nostettu korjausten ja yleisen kustannustason nousun johdosta. Samalla myös osakkeenomistajat olivat osittaneet kiinnostusta yhtiön liiketoiminnan kehittämiseen. Vuosi 2020 oli hyvä vuosi Ruukkigolfille kaikilla rintamilla. Kenttä oli koko kauden taas hyvässä kunnossa ja sai paljon kehuja vieraspelaajilta. Kiitokset tästä kuuluvat koko Ruukkigolfin henkilökunnalle – asiakaspalvelusta kentänhoitoon.
Muutos ja murros on käynnissä
Onko Ruukkigolfin jäsenmäärän kasvu sekä kasvanut green fee -myynti vain pandemian aiheuttamaa vai olisiko vastaavanlainen kasvu tapahtunut muutenkin tehtyjen panostusten johdosta? Oma käsitykseni on että nousuun tarvittiin molempia; koronaa ja paremmin suunniteltua, kohdistettua ja aktiivisempaa markkinointia.
Käytettävissä olevien näkemysten ja ennusteiden mukaan golfin kasvu tulee jatkumaan vielä tämän vuoden. Mitä tapahtuu tämän jälkeen ja miten Ruukkigolfin pitäisi tulevaisuuteen valmistua? Joku viisas on sanonut: ”ainoa mikä on pysyvää on muutos.”
Meidän pitää pystyä tekemään muutoksia ja meidän pitää olla valmiita muutokseen. Muutoksen toteuttamiseen tarvitsemme nyt malttia ja viisautta, niin osakkeenomistajilta, henkilökunnalta, yhteistyökumppaneilta sekä Ruukkigolf ry:n ja Ruukkigolf Oy:n hallituksilta.
Golfia pelatessammekin meillä on tapana sanoa epäonnistuneen lyönninkin jälkeen –
Olihan se kuitenkin eteenpäin.
Terveisin,
-Markus
——————————————————————
Hoppeligen blir också denhär sommaren lika fin för oss alla som förra säsongen var!
Förra året var ett bra år för oss på Bruks, trots att säsongen började i osäkra tecken och diverse restriktioner. Emellanåt funderade man om man kan spela golf överhuvudtaget. Som en utesport ansågs golfen ändå vara en säker motionsform, som gav grenen ett alldeles nytt lyft.
Bruksgolf är en intressant sammanslutning.
Banornas starttidsbeställningar fylldes och det har kommit många nya intresserade. Bruksgolf rf är en av Raseborgs största idrottsföreningar och samtidigt har hela vår sammanslutning med över 1000 medlemmar väckt intresse också hos nya samarbetspartners. Alla golfbanor har åtnjutit samma lyft, men sett med bruksögon har vi enligt egen åsikt klarat oss bättre än våra grannar. Samtidigt bör vi minnas att utmaningar finns ännu och kommer alltid att finnas!
Då jag betraktar förra året kommer jag att tänka på om det måste bli en pandemi för att få golfintresset att födas på nytt. Eller var tiden annars mogen för ett nytt uppsving?
Marknadsföringsinsatserna ger avkastning.
Under åren 2018, 2019 och 2020 satsades det mer än tidigare på marknadsföringen under Ninas ledning. Under år 2019 kunde man se en bra förbättring gällande greenfee-försäljningen jämfört med år 2018. Dock blev det en liten förlust under år 2019.
I början av 2020 var känslorna förväntansfulla. Man hade satsat på marknadsföringen i två år. Kostnader hade minskats, på banornas bevattningssystem hade det gjorts de nödvändigaste förbättringarna och bolagsvederlaget hade höjts pga reparationerna och den allmänna kostnadsnivåns förhöjning. Samtidigt hade också aktieägarna visat intresse för att utveckla företaget.
Året 2020 var ett bra år för Bruksgolf på alla nivåer. Banan var under hela perioden igen i ett gott skick och fick mycket beröm av gästspelare.
Tack för detta får hela Bruksgolfs personal – allt från kundservice till skötseln av banorna.
Förändring och brytningsskede är på gång.
Är medlemsantalets tillväxt i Bruksgolf och ökade greenfee – försäljningen enbart ett resultat av pandemin eller skulle en liknande tillväxt ändå ha skett pga de gjorda insatserna? Min egen åsikt är att det behövdes båda; corona och bättre planerad, målinriktad och aktivare marknadsföring.
Enligt de åsikter och prognoser som nu finns till buds kommer golfens tillväxt att fortsätta ännu detta år. Vad händer efter det och på vilket sätt borde Bruksgolf bereda sig för framtiden? Någon vis har sagt: ”det enda som är konstant är förändringen.”
Vi bör kunna göra förändringar och vi bör vara redo för dom.
För att förverkliga förändringarna behöver vi nu tålamod och visdom, såväl av aktieägarna, personalen, samarbetspartnerna samt Bruksgolf rf:s och Bruksgolf Ab:s styrelser.
När vi spelar golf brukar vi efter ett helt misslyckat slag säga –
Det gick ju ändå framåt
Hälsningar
-Markus
Takaisin Frogleg News päävalikkoon