kilpailut
PELIMUODOT
1. Foursome (nelinpeli)
Kilpailu, jossa kaksi kilpailijaa pelaa joukkuetovereina yhdellä pallolla.
Toinen pelaaja lyö avauslyönnit parittomilta ja toinen parillisilta tiiltä.
Avauslyönnin jälkeen palloa lyödään vuoron perään. Rangaistuslyönnit eivät vaikuta lyöntijärjestykseen. Huom. Varapallo tai muu peliin laitettu pallo täytyy pelata siltä tiiltä, josta alkuperäinen pallo pelattiin.
Sekanelinpelissä naiset saattavat joutua pelaamaan miesten tiiltä tai päinvastoin.
2.Greensome
Greensome on nelinpelin muunnelma. Molemmat joukkueen pelaajat lyövät avauslyöntipaikalta. Joukkue valitsee toisen avauslyöntipaikalta pelatuista palloista pelipallokseen. Valitulla pallolla jatkaa se pelaaja, jonka pallo poimittiin pelistä pois. Palloa lyödään tämän jälkeen vuoronperään. Huom.
Greensomessa ei pelata varapalloa. Jos molemmat katoavat tai menevät ulos, joukkue valitsee toisen pelaajan pallon (esim. pelaaja A). Joukkueen toinen pelaaja lyö uuden pallon siltä tiiltä, jolta A pelasi.
3.Reikäpeli
Reikäpeli on kahden pelaajan tai joukkueen välinen ottelu reiän voitosta.
Reikä voitetaan pelaamalla se vastustajaa vähemmillä lyönneillä. Joukkue voi voittaa, tasata tai hävitä reiän. Reikäpeli voidaan pelata tasoituksellisena tai ilman tasoituksia. Tasoituksellisena pelattaessa suuremmalla tasoituksella pelaava saa tasoituksen eron verran lyöntejä hyväkseen. Saadut tasoituslyönnit käytetään tuloskortin HCP-sarakkeen mukaisessa järjestyksessä. Viisi lyöntiä saava pelaaja saa tasoituslyönnin niillä viidellä reiällä, joiden HCP-sarakkeen (indeksin) arvo on 1-5. Puolikas lyönti korotetaan lähimpään kokonaislyöntiin. Pelaajien on syytä jokaisen reiän jälkeen todeta tilanne. Ottelun tilanne ilmaistaan termeillä ”reikää voitolla” tai ”tasan” ja ”reikää jäljellä”. Joukkue on ”dormie”, kun se on yhtä monta reikää voitolla kuin reikiä on jäljellä. Ottelun on voittanut se joukkue, joka on voitolla useamman reiän kuin jäljellä on pelaamattomia reikiä. Tasatilanteen ratkaisemiseksi toimikunta voi jatkaa täyttä kierrosta tarvittavalla määrällä jatkoreikiä voittajan selville saamiseksi. Jatkoreiät pelataan yleensä äkkikuolema (sudden death) -periaatteella. Hävinnyt joukkue merkitsee tuloksen tuloslistaan esim. 2/1, mikä merkitsee, että vastustajat olivat kaksi reikää voitolla, kun reikiä oli jäljellä enää 1. Aloitusoikeus on joukkueella, joka voitti edellisen reiän tai tasatun reiän jälkeen sitä edellisen reiän. Reikäpelitulokset eivät vaikuta pelaajan tasoitukseen.
4.Lyöntipeli
Lyöntipelissä pelikierrosten määrä on annettu kilpailumääräyksissä. Voittaja on pelaaja, jolla on vähiten lyöntejä. Kilpailu voi olla tasoituksellinen tai tasoitukseton eli scratch-kilpailu. Aloitusoikeus on pelaajalla, jolla oli alin tulos edelliseltä reiältä.
5.Pistebogey
Pelaaja saa 2 pistettä reiältä pelatessaan sen par + tasoituslyöntiensä määrä reiällä (=pelaajan laskennallinen par reiällä). Jokainen lyönti alle tasoituksen antaa yhden lisäpisteen ja jokainen lyönti yli tasoituksen vähentää pisteen, kuitenkin siten, että pienin pistemäärä reiällä on nolla pistettä.
6.Scramble
Pelimuoto sopii joukkuepeliksi, jossa on mukana myös korkeamman tasoituksen omaavia pelaajia. Joukkueeseen kuuluu 2-4 pelaajaa. Kaikki lyövät avauksensa tiiltä, minkä jälkeen joukkue valitsee mielestään parhaimmassa paikassa olevan pallon. Pallon paikka merkitään. Sen jälkeen joukkueen pallot pudotetaan vapaassa järjestyksessä, kuitenkin enintään mailanmitan päähän merkitystä paikasta. Pallon pudottamiseen sovelletaan sääntöä 20-2b ja c.
Kukin joukkueen jäsen pelaa pudottamaansa palloa. Peli jatkuu samalla tavalla, paitsi että viheriöillä pallot asetetaan. Hiekkaesteissä pallojen asema palautetaan samaksi kuin valitun pallon asema. Jos valittu pallo on jalanjäljessä, kaikki lyövät pallonsa jalanjäljestä. Tasoitus: kilpailu pitäisi pelata ilman tasoituksia. Se on mahdollista, jos pelaajat jaetaan tasoitusryhmittäin niin, että jokaisen ryhmän yhteistasoitus on suunnilleen yhtä suuri. Tasoituksin pelattaessa pitäisi tasoituslyöntien määrä olla 25 % yhteenlasketusta tasoituksista kahden ryhmässä, 15 % kolmen ryhmässä ja 10 % neljän ryhmässä.
7.Narukilpailu
Narukilpailu on lyöntipeli. Pelaaja saa tasoitustaan vastaavan määrän narua metreissä. Pelin aikana pelaaja saa parantaa pallonsa asemaa (lähemmäksi reikää, tulla esteestä pois, rajojen ulkopuolelta sisäpuolelle, karheikosta kentälle tai siirtää pallon reikään). Narusta leikataan aina siirretyn matkan verran pois. Palloa siirrettäessä pelaaja saa asettaa pallon. Pelaaja ei saa narun lisäksi muuta tasoitusta. Pelaajan käyttämä lyöntimäärä on hänen tuloksensa. Käyttämättömästä narusta ei hyvitetä pelaajaa.
Tasoitus:1/1 tasoitus. Narukilpailua ei hyväksytä tasoituskierrokseksi.
8.Lippukilpailu
Lippukilpailu toimii yleisimmin kauden avauskilpailuna. Lippukilpailussa jokainen pelaaja saa mukaansa nimellään varustetun lipun. Lippu laitetaan paikkaan, johon pallo jää pelaajan käytössä olevien lyöntien loppuessa.
Pelaajat saavat lippukilpailussa lyöntejä kentän parin ja oman pelitasoituksensa yhteenlasketun tuloksen määrän (esim. par 72 + pelitasoitus 20 = 92). Jos pelaaja pelaa alle tasoituksensa, hän jatkaa peliä uudelle kierrokselle niin kauan kuin lyönnit riittävät. Tasoitus:
Lippukilpailussa huomioidaan vain tasoitusta laskevat suoritukset.
9.Shoot-out
Shoot-out luonteeltaan näytösottelu. Pelissä on mukana yleensä kymmenen pelaajaa, jotka pelaavat yhdeksän reikää. Jokaisella reiällä huonoin pelaaja pudotetaan pois. Jos kaksi tai useampi pelaaja on viimeisellä sijalla, ratkaistaan putoaja yhdellä lähipelilyönnillä, esim.
viheriöbunkkerilyönnillä. Heikoin suorite putoaa pois. Yhdeksän reiän jälkeen selviää voittaja. Tasoitus:pelimuoto soveltuu huonosti tasoituskilpailuksi. Siksi sitä pelataankin yksinomaan scratch-kilpailuna.
10.Eclectic
Eclecticissä pelataan kaksi tai useampi kierros, joskus pitkälläkin aikavälillä (Running eclectic) Eclecticissä kultakin reiältä valitaan lopputuloksiin kunkin reiän paras tulos. Running eclecticiä pelataan 1Z2 tasoituksella. Tasoituksena käytetään pelaajan viimeisellä kilpailukierroksella ollutta tasoitusta.
Reikä 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 yht
1. päivä 4 4 5 8 4 3 9 7 4 5 6 4 4 4 4 7 4 5 92
2. päivä 4 4 3 7 4 3 4 5 6 7 5 3 4 3 5 6 3 5 80
eclectic-tulos 4 4 3 7 4 3 4 5 4 5 5 3 4 3 5 6 3 5 70