Kilpailumuodot

Ruukkigolf pelimuotojen kisaohjeet 2022

Lyöntipeli

  • Pelaaja pelaa jokaisen reiän loppuun ja jokainen lyönti lasketaan lopputulokseen.
  • Lyöntipeli joka pelataan tasoituksilla, voittaja on se jolla on pienin lyöntimäärä kun ensin lasketaan yhteen kierroksen lyönnit ja siitä vähennetään pelaajan kilpailussa voimassa oleva tasoitus.
  • Tasatilanteessa voittaja on pelaaja jolla on pienempi virallinen tasoitus.
  • Mikäli tasatilanteessa myös tasoitus on sama niin katsotaan ensin viimeisen reiän tulos, sitten kolmen viimeisen reiän tulos, kuuden viimeisen reiän tulos ja lopulta yhdeksän viimeisen reiän tulos. Reikätulokset katsotaan aina reiältä 18 taaksepäin, riippumatta miltä tiiltä pelaaja on kisaan lähtenyt.

 

Scratch lyöntipeli 

  • Pelaaja pelaa jokaisen reiän loppuun ja jokainen lyönti lasketaan lopputulokseen.
  • Scratch lyöntipelissä ei lasketa tasoituksia, vaan kilpailun voittaja on se jolla on vähiten lyöntejä ilman tasoituksia.
  • Mikäli pelaajat päätyvät tasatilanteeseen, katsotaan ensin viimeisen yhdeksän (9) reiän tulos, sen jälkeen viimeisten kuuden (6) reiän tulos, viimeisten kolmen (3) reiän tulos, viimeisen reiän tulos ja lopuksi arpa. Reikätulokset katsotaan aina reiältä 18 taaksepäin, riippumatta miltä tiiltä pelaaja on kisaan lähtenyt.
  • Seuran Mestaruuskilpailussa sijoitukset 1, 2 ja 3 ratkaistaan uusinnalla, uusinta pelataan kerrasta poikki menetelmällä.
  • Uusinta reiät menevät järjestyksessä 1,7,8 ja 9.

 

Pistebogey

  • Pelaaja pelaa omaa palloa.
  • Pistebogey kilpailussa pelaajan ei tarvitse saada jokaiselta reiältä tulosta, vaan pelaajan lopputulos kilpailussa lasketaan kerätyistä pisteistä reikää kohden.
  • Tasatilanteessa voittaja on pelaaja jolla on pienempi virallinen tasoitus.
  • Mikäli tasatilanteessa myös tasoitus on sama niin katsotaan ensin viimeisen reiän pisteet, sitten kolmen viimeisen reiän pisteet, kuuden viimeisen reiän pisteet ja lopulta yhdeksän viimeisen reiän pisteet. Reikätulokset katsotaan aina reiältä 18 taaksepäin, riippumatta miltä tiiltä pelaaja on kisaan lähtenyt.

 

Reikäpeli

  • Reikäpelissä pelataan jokaisen reiän voitosta erikseen ja jokaisella reiällä pienemmän tuloksen tehnyt voittaa kyseisen reiän.
  • Se pelaaja joka voittaa kierroksen aikana enemmän reikiä, voittaa myös kyseisen reikäpeli ottelun.
  • Ottelu loppuu tilanteessa missä toinen pelaaja on voitolla enemmän reikiä kun mitä on jäljellä pelata. Eli jos pelaaja A on voitolla neljä reikää kun on pelaamatta kolme reikää, pelaaja A voittaa ottelun 4/3 ja loppuja reikiä ei tarvitse näin ollen enään pelata.
  • Reikäpelit pelataan usein miten ilman tasoitukisa.
  • Mutta mikäli reikäpelissä tasoituksia käytetään, lasketaan tasoitusprosentti kilpailun alkaessa jokaisen pelaajan virallisesta tarkasta tasoituksesta ja sen jälkeen katsotaan mikä on pelitasoitus.
  • Jos reikäpeleissä joudutaan pelaamaan jatkoreikiä voittajan selvittämiseksi, pelataan reiältä 1 eteenpäin normaalissa järjestyksessä kunnes jompikumpi pelaaja voittaa reiän.

 

Scramble

  • Pallon saa asettaa joka paikassa 30cm sisälle alkuperäisestä paikasta, mutta ei lähemmäksi lippua.
  • Pelaaja jonka pallo valitaan saa myös asettaa pallonsa.
  • Lyöntijärjestys on joka tilanteessa vapaasti valittavissa.
  • Esteessä pallon asema palautetaan mahdollisimman lähelle alkuperäistä makuuta.
  • Molemmilta pelaajilta tulee valita vähintään 6 avausta kisan aikana.
  • Joukkueen tasoitus on 25% joukkueen yhteenlasketusta slopesta, mutta joukkueen tasoitus ei voi olla korkeampi kuin paremman pelaajan henkilökohtainen slope.
  • Tasatilanteessa voittaja on joukkue jolla on kisassa pienempi tasoitus.
  • Mikäli tasatilanteessa myös tasoitus on sama niin katsotaan ensin viimeisen reiän tulos, sitten kolmen viimeisen reiän tulos, kuuden viimeisen reiän tulos ja lopulta yhdeksän viimeisen reiän tulos. Reikätulokset katsotaan aina reiältä 18 taaksepäin, riippumatta miltä tiiltä pelaaja on kisaan lähtenyt.

 

Texas Scramble

  • Pallon saa asettaa joka paikassa 30cm sisälle alkuperäisestä paikasta, mutta ei lähemmäksi lippua.
  • Jokainen pelaaja saa asettaa pallonsa.
  • Esteessä pallon asema palautetaan mahdollisimman lähelle alkuperäistä makuuta.
  • Jokaiselta pelaajalta tulee valita vähintään avausta kisan aikana.
  • Joukkueen tasoitus on 15% pelaajien yhteenlasketusta slopesta.
  • Tasatilanteessa voittaja on joukkue jolla on kisassa pienempi tasoitus.
  • Mikäli tasatilanteessa myös tasoitus on sama niin katsotaan ensin viimeisen reiän tulos, sitten kolmen viimeisen reiän tulos, kuuden viimeisen reiän tulos ja lopulta yhdeksän viimeisen reiän tulos. Reikätulokset katsotaan aina reiältä 18 taaksepäin, riippumatta miltä tiiltä pelaaja on kisaan lähtenyt.

 

Best-Ball

  • Molemmat pelaajat pelaavat omaa palloa ja reiältä paremman tuloksen tehneen pelaajan tulos lasketaan joukkueen tulokseen.
  • Joukkue voi keskenään vapaasti valita kumpi pelaaja pelaa omaa pallonsa ensin reiän aikana eteenpäin.
  • Pelaajien tasoitus on 80% omasta slopesta.
  • Tasatilanteessa voittaja on joukkue jolla on kisassa pienempi tasoitus.
  • Mikäli tasatilanteessa myös tasoitus on sama niin katsotaan ensin viimeisen reiän tulos, sitten kolmen viimeisen reiän tulos, kuuden viimeisen reiän tulos ja lopulta yhdeksän viimeisen reiän tulos. Reikätulokset katsotaan aina reiältä 18 taaksepäin, riippumatta miltä tiiltä pelaaja on kisaan lähtenyt.

 

Best-Ball Finnish Flash

  • Molemmat pelaajat avaavat, tämän jälkeen valitaan kummalla pallolla jatketaan ja sitä kohdasta jatketaan eteenpäin niin että molemmat pelaajat pelaavat omaa palloa reikään asti ja joukkueen parempi tulos reiältä lasketaan.
  • Joukkue voi vapaasti valita kumpi pelaaja pelaa omaa pallonsa ensin reiän aikana.
  • Pelaajien tasoitus on 80% omasta slopesta.
  • Tasatilanteessa voittaja on joukkue jolla on kisassa pienempi tasoitus.
  • Mikäli tasatilanteessa myös tasoitus on sama niin katsotaan ensin viimeisen reiän tulos, sitten kolmen viimeisen reiän tulos, kuuden viimeisen reiän tulos ja lopulta yhdeksän viimeisen reiän tulos. Reikätulokset katsotaan aina reiältä 18 taaksepäin, riippumatta miltä tiiltä pelaaja on kisaan lähtenyt.

 

Foursome

  • Avauksissa toinen pelaaja avaa aina parittomat reiät ja toinen parilliset reiät.
  • Avauksen jälkeen peliä jatketaan niin että pelaajat lyövät palloa vuorotellen kunnes reikä on pelattu loppuun.
  • Rangaistuslyönnit eivät vaikuta lyöntijärjestykseen.
  • Varapallon lyö pelaaja joka olisi seuraavaksi lyöntivuorossa.
  • Joukkueen tasoitus on 50% pelaajien yhteenlasketusta slopesta.
  • Tasatilanteessa voittaja on joukkue jolla on kisassa pienempi tasoitus.
  • Mikäli tasatilanteessa myös tasoitus on sama niin katsotaan ensin viimeisen reiän tulos, sitten kolmen viimeisen reiän tulos, kuuden viimeisen reiän tulos ja lopulta yhdeksän viimeisen reiän tulos. Reikätulokset katsotaan aina reiältä 18 taaksepäin, riippumatta miltä tiiltä pelaaja on kisaan lähtenyt.

 

Greensome

  • Joukkueen molemmat pelaajat avaavat tiiltä ja tämän jälkeen toinen pallo valitan jolla peliä jatketaan.
  • Pelaaja jonka palloa ei valittu lyö seuraavaksi ja peliä jatketaan tämän jälkeen vuorotellen lyöden kunnes reikä on pelattu loppuun.
  • Joukkueen tasoitus on 50% pelaajien yhteenlasketusta slopesta.
  • Tasatilanteessa voittaja on joukkue jolla on kisassa pienempi tasoitus.
  • Mikäli tasatilanteessa myös tasoitus on sama niin katsotaan ensin viimeisen reiän tulos, sitten kolmen viimeisen reiän tulos, kuuden viimeisen reiän tulos ja lopulta yhdeksän viimeisen reiän tulos. Reikätulokset katsotaan aina reiältä 18 taaksepäin, riippumatta miltä tiiltä pelaaja on kisaan lähtenyt.

 

Eclectic
Eclecticissä pelataan kaksi tai useampi kierros, joskus pitkälläkin aikavälillä (Running eclectic) Eclecticissä kultakin reiältä valitaan lopputuloksiin kunkin reiän paras tulos. Running eclecticiä pelataan 1Z2 tasoituksella. Tasoituksena käytetään pelaajan viimeisellä kilpailukierroksella ollutta tasoitusta.


Reikä                 1  2  3  4  5   6  7  8  9  10 11 12 13 14 15 16 17 18 yht
1. päivä             4  4  5  8  4   3  9  7  4   5   6    4   4   4   4   7   4   5   92
2. päivä             4  4  3  7  4   3  4  5  6   7   5    3   4   3   5   6   3   5   80
eclectic-tulos    4  4  3  7  4   3  4  5  4   5   5    3   4   3   5   6   3   5   70